Zini savas tiesības īrējot auto!

Zini savas tiesības īrējot auto!

Vai esat kādreiz internetā rezervējis automašīnu un autonomas birojā uzzinājis, ka patiesībā jums būs jāmaksā vairāk? Pagājušajā gadā tas atgadījās 2000 patērētājiem Eiropā, kuri par šīm problēmām ziņoja Eiropas Patērētāju centriem, kas palīdz patērētājiem, kad tie ceļo vai iepērkas citās valstīs.

Pēc tam, kad ievērojami palielinājās to sūdzību skaits, kas saistītas ar automašīnu nomu, Eiropas Komisija un dalībvalstu patērētāju tiesību aizsardzības iestādes sāka sadarboties ar pieciem vadošajiem automašīnu nomas uzņēmumiem, lai risinātu šos jautājumus.

Šī gada sākumā iestādes nolēma noslēgt šo ieviešanas sadarbības posmu. Tās ir apmierinātas ar izmaiņām, kuras savā tirdzniecības praksē ir ieviesuši pieci nozares vadošie uzņēmumi, Avis, Europcar, Enterprise, Hertz un Sixt, un šī prakse tagad atbilst ES patērētāju aizsardzības noteikumiem. ES tirdzniecības apvienība “Leaseurope”, kas palīdzēja panākt rīcību no nozares puses, arī turpmāk attīsta savas vadlīnijas visai automašīnu nomas nozarei.

ES tieslietu, patērētāju un dzimumu līdztiesības komisāre Vera Jourova teica: “Mēs esam intensīvi sadarbojušies ar automašīnu nomas uzņēmumiem, lai nodrošinātu, ka visā ES var nomāt automašīnu un saņemt taisnīgu attieksmi neatkarīgi no tā, kurā ES valstī tas notiek. Paldies valstu patērētāju aizsardzības iestādēm par lielisko darbu un automašīnu nomas uzņēmumiem par sadarbību! Patērētāji visā Eiropā tagad var izmantot savas tiesības un būt labāk aizsargāti.

Pateicoties šim dialogam, kuru veicināja Eiropas Komisija, ar valstu patērētāju tiesību aizsardzības iestādēm Apvienotās Karalistes Konkurences un tirgu iestādes vadībā, patērētāji gūs labumu no turpmāk izklāstītajiem nosacījumiem.

  • Kopējā rezervācijas cena ietver visas obligātās maksas. Piemēram, ja ziemas riepas ir obligātas saskaņā ar dažu valstu tiesību aktiem, tās būs iekļautas norādītajā cenā.
  • Galveno nomas pakalpojumu apraksts vienkāršā valodā. Patērētājiem tiks sniegta skaidra informācija par nomas galvenajiem elementiem (iekļautais nobraukums, degvielas politika, atcelšanas politika, depozīta prasības u. c.).
  • Ir skaidra informācija par papildu apdrošināšanu. Patērētājiem tiks sniegta detalizēta informācija par papildu elementiem un norādīta to cena; tas īpaši attiecas uz apdrošināšanu, kas samazina pašriska summu bojājumu nodarīšanas gadījumā. Ir skaidri jānorāda, kas ir iekļauts šādas apdrošināšanas pamata nomas cenā un jebkurā papildu apdrošināšanā, pirms patērētājs iegādājas šos produktus.
  • Pārredzama degvielas politika. Patērētājiem vienmēr tiks dota iespēja saņemt automašīnu ar pilnu degvielas tvertni un to atdot ar pilnu tvertni.

Ja tiek nodarīti bojājumi:

  • skaidra transportlīdzekļu apskates procedūra. Patērētājiem tiks sniegts pamatojums un pierādījumi par nodarītajiem bojājumiem, pirms tiks atvilkts maksājums;
  • godīgs izskatīšanas process bojājumu gadījumā. Patērētājam tiks dota iespēja apstrīdēt jebkādu bojājumu, pirms tiks atvilkts maksājums.

Turpmākie pasākumi

Eiropas Komisija un dalībvalstu patērētāju tiesību aizsardzības iestādes turpinās cieši uzraudzīt automašīnu nomas tirgu. Komisija īpašu uzmanību pievērsīs citu tirgus dalībnieku praksei, piemēram, starpniekiem un citiem automašīnu nomas uzņēmumiem. Visiem tirgus dalībniekiem vajadzētu piedāvāt tādu pašu pārredzamību attiecībā uz pakalpojumu un tā izmaksām.

Priekšvēsture

Komisija, Eiropas patērētāju tiesību aizsardzības iestādes un pieci nozīmīgākie automašīnu nomas uzņēmumi, kuri pārstāv divas trešdaļas no visiem privātpersonu veiktajiem autonomas darījumiem ES, 2014. gadā sāka dialogu pēc tam, kad Eiropas Patērētāju centri bija saņēmuši daudz sūdzību no tūristiem visā ES (sk. IP/15/5334). Šajā dialogā pieci lielākie automašīnu nomas uzņēmumi Avis, Europcar, Enterprise, Hertz un Sixt tagad ir mainījuši un uzlabojuši savu tirdzniecības praksi, līguma noteikumus un iekšējo politiku, un izmaiņu īstenošana tagad ir pabeigta.

Sūdzību skaits par automašīnu nomas nozari no 2010. līdz 2016. gadam dubultojās, bet kopumā Eiropas Patērētāju centros vien saņemto sūdzību skaits palielinājās par divām trešdaļām. 2012. gadā tika konstatēti 1050 šādi gadījumi, 2014. gadā – 1750, bet 2016. gadā vairāk nekā 2000. Šī plaši izplatītā problemātiskā prakse autonomas nozarē, ko konstatēja Eiropas Patērētāju centri, lika Eiropas Komisijai lūgt valstu tiesībaizsardzības iestādēm Apvienotās Karalistes Konkurences un tirgu iestādes vadībā kopīgi rīkoties ES līmenī, lai pieprasītu automašīnu nomas nozarei labāk ievērot ES tiesību aktus patērētāju tiesību aizsardzības jomā.

ES regula par sadarbību patērētāju tiesību aizsardzības jomā (“SPTAJ regula”) apvieno valstu patērētāju tiesību aizsardzības jomas iestādes ES mēroga ieviešanas tīklā, ar kura starpniecību valsts iestāde vienā ES valstī var sadarboties ar partneriem citās ES valstīs, koordinējot reakciju uz visdažādākajiem patērētāju tiesību aizsardzības jautājumiem. Eiropas Komisija sekmē šo darbu.

Arī Latvijas patērētāji ir saskārušies ar problēmām, nomājot automašīnas:


Pēteris no Kuldīgas rezervējis automašīnu Lielbritānijā. Ierodoties Lielbritānijā, Pēteris noslēdza auto nomas līgumu, kurā gala cena bija norādīta 136 GBP. Tomēr pēc tam, kad Pēteris bija atgriezies mājās un pārbaudījis savu bankas kontu, viņš atklāja, ka auto nomas kompānija ir ieturējusi no viņa 300 GBP, kas ir daudz lielāka summa nekā bija paredzēts līgumā. Pēteris sazinājās ar auto nomas kompāniju, kas paskaidroja, ka papildu naudas summa ieturēta, jo pēc automašīnas pārbaudes tai konstatēti jauni bojājumi, proti, nolauzts automašīnas sēdekļa regulētājs. Pēteris paskaidroja auto nomas kompānijai, ka viņš savā nomas laikā nav radījis šāda veida bojājumus automašīnai, taču auto nomas kompānija atteicās atmaksāt papildu ieturēto naudas summu. Pēteris par to informēja Latvijas Eiropas Patērētāju centru.

Tagad automobiļu nomas uzņēmumiem ir jāinformē patērētāji par to, kas ir iekļauts pamata autonomas pakalpojumā, un, jo īpaši, kādi bojājumi netiek segti vai uz ko attiecas pašrisks. Turklāt automašīnu nomas uzņēmumam ir jāiesniedz Pēterim faktiskais remonta izmaksu rēķins vai šo izmaksu godīgs novērtējums, pirms nomas uzņēmums šo summu var atvilkt no viņa konta.

Avots: http://www.ecclatvia.lv/lv/

Comments
Office